Váš informační servis o progamingu.

Co je to GameSense a proč se hodí ?

3 743

Co je GameSense?

Gamesense neboli herní smysl/tušení/chápání je hráčova schopnost porozumět stavu hry, ve kterém se aktuálně nachází. Příkladem může být i schopnost vědět, kdy a kde se může CT (counter-terrorist) na jednotlivé mapě nacházet anebo třeba vědět, kdy je dobré udělat repeek ze specifické pozice. Herní tušení není něco, co se dá jednoduše naučit, spíše to vychází ze zkušeností, které nasbíráme po dlouhém času hraní. Jsou ale jednoduché základní věci, které naučit lze.

Gamesense v podání n0thinga

 

Je Gamesense potřebný?

Absolutně. Counter-Strike vždy byl z 50% aim a z 50 % o přemýšlení. Hráč, který snadno přehrává své oponenty pomocí mozku a střílí soupeře do zad, má vždycky větší šanci vyhrát i proti tomu nejšílenějšímu aimerovi. Určitě si teď vzpomenete na chvíli, kdy se Vám podařilo vyhrát matchmaking proti cheaterovi, který měl jen aim a ani neuměl defusovat bombu…

Kdy vás CT pushují a kdy na vás čeká AWP s prstem na spoušti?

Jedna z věcí, kterou se můžete na začátek naučit jsou nejpoužívanější CT pozice, na které je potřeba si dávat pozor. Další v řadě je například schopnost rozpoznat, kde se nachází AWP hráč. Když vám na mapě de_cache opoziční team každé kolo smoukuje středovou část mapy a brání vám ve vstupu na střed, tak to není nic neobyčejného. Ale co když tam jedno kolo ten smoke chybí? Je to snad známka toho, že tam na nás čeká hráč s AWP? A nebo se na ten smoke jednoduše toto kolo zapomnělo? K identifikaci AWP hráčů může posloužit třeba i obyčejný flash. Ten hodíte jeho směrem a budete čekat zdali se neprozradí výstřelem až flash bouchne. Nezapomínejte však na to, že AWP hráč se může jen stáhnout a nadále čekat, až mu vlezete do zaměřovače, takže souboji s ním se dost možná nevyhnete.

Agresivní smoke

Vezměme si kupříkladu banán na mapě de_inferno. Skoro vždy, když chtějí být CT agresivní na banánu, tak jeho konec odsmoukují, díky čemuž jsou schopni mít pak celkovou kontrolu banánu. Tato agresivní hra se může nesmírně vyplatit a stejně tak může být i efektivní, nicméně je možné se jí bránit za pomocí flashů a popflashů díky kterým je mnohem snazší pushovat do smouku. Přeci jen to není žádná zeď a musí se s tím počítat. To samé je možné, například, na mapě de_cache. Konkrétně na středu. Pokud smoke zabraňuje teroristům vylézt z hlavního vchodu na mid, je dost pravděpodobné, že za smokem budou mít CT připravený crossfire (křižová palba) a nebo mohou být jednoduše schováni nablízko. Je opravdu spoustu míst na mapách, které může CT strana takto agresivně využít. Takže pokud vidíte takovýto „hluboký“ smoke, měli byste vždy být připraveni na CT, kteří mohou bránit prostor za ním.

Komunikace a Informace

Jeden z kritických aspektů hry je určitě komunikace. Jednoduchý flash za zvuku běžících teroristů může dost možná značit bezprostředně rychlý útok (rush), který si snadno a rychle poradí s pár CT obránci na bombsitu. Avšak může se také jednat o falešný útok (fake rush) a záměrem je jen nejspíš získat výhodu na hráčích, kteří rotují nebo jsou mimo pozici jinde na mapě. Obránci na bombsitu musí rychle zjistit jaká je situace a informovat spoluhráče. Rozpoznávání a čtení falešných útoků (fake) je mnohem jednodušší, než si někteří hráči myslí. Pokud přiletěly smouky na bombsite a nikdo od teroristů se nesnaží vám rozdat hlavy a plantovat, tak se dá s určitou jistotou prohlásit, že jde o fake a nebo, že jsme alespoň protivníkův prvotní útok odrazili. Pokud teroristé pushují zároveň se smouky, tak je dobré sledovat radar, na kterém můžete jednoduše identifikovat počet nepřátel, a také případnou přítomnost bomby. Je samozřejmě nesmysl rotovat všechny své hráče, pokud nebyla spatřena bomba.

Získání informace a výhody pro svůj team je jeden z důvodu proč vidíte hráče na vysoké úrovni často agresivně pushovat a sbírat informace ohledně rozestavění nepřátelských T hráčů. Tato agrese může potenciálně vytvořit značnou výhodu, jak informační tak třeba i početní, která umožní spoluhráčům lépe reagovat na rozmístění oponenta a donutit jej riskovat anebo hrát pod tlakem.

Nevýhodou této strategie, kdy se za CT snažíte získat výhodu v podobě informace či rovnou v podobě fragu je ten, že oponent může vaši agresivní hru lehce potrestat, když se na ní připraví a zvolí pasivnější přístup (zakempí). Pokud tato situace nastane, tak se momentum okamžitě přehoupne na oponentovu stranu a Vám za CT zbyde buď udělat další agro play, aby se vyrovnal stav na 4v4 a nebo se stáhnout do pasivního postavení, vzdát se map kontrolu a čelit převaze.

Příště až budete hrát, tak zkuste uvažovat nad širším aspektem celé situace, ve které se nacházíte a zkuste se sami sebe ptát, co je nejlogičtější možný postup, který by oponent zvolil a jak toho využít?

Ekonomie

Další užitečná věc, kterou chcete znát je, kolik peněz má oponent k dispozici. V CSku dostáváte peníze snad za všechno. Jak za vyhraná kola, tak i za ta prohraná. Za zabíjení ostatních hráčů, za plant bomby a rovněž také za defuse. Odměna za zabíjení soupeřů značně závisí na zbrani, která k tomu byla použita. Například za AWP anebo CZ-75 kill vám dá prachsprostých $100, u AWP to chápu, ale znevýhodňovat takhle pistolku, co je vyrobena v českých luzích a hájích? To už raději brokovnici, která odměňuje $900 anebo oblíbené UMP, které vám dá těch dolarů 600.

Řekněme, že jako teroristé a vyhrajete první kolo. V druhém kole bojujete proti nákupu pistolek a scoutů, což nejspíš znamená, že CT utratili všechny své peníze. Pokud i toto kolo vyhrajete, tak jsou CT totálně na mizině a příští kolo je čeká ekonomické kolo (eco). Ve čtvrtém kole se pak očekává na CT účtech zhruba $4300, a pokud jste si jisti, že ve druhém kole nakupovali všichni hráči z řad CT, tak skoro jistě nebudou mít AWP, což je obrovská informace pro váš team. Samozřejmě pokud se najde CT hráč, který ve druhém kole neutrácel a šetřil peníze, tak by se mělo očekávat, že AWP ve čtvrtém kole mít budou.

Měli byste se vždy snažit sledovat oponentovu ekonomiku. Jste pak schopni pro svůj team získat jednoduchou informační výhodu, která vás dokáže připravit na lepší průběh celého kola. Jediné, co k tomu potřebujeme, je v podstatě matematika ze základní školy.

Závěrečné využití v praxi

Není tu žádné jednoduché řešení, jak si dát toto všechno dohromady. Sledování profesionálních zápasů nám pomůže pochopit, jak tito hráči reagují na jednotlivé herní události. Ať už podle ekonomiky anebo granátů, co mají k dispozici. Dávejte proto dobrý pozor na to, jak obě strany reagují na umírající spoluhráče, popřípadě jaké používají poziční rozestavění, pokud jsou v nevýhodě. Dále věnujte dostatečný čas CSkové ekonomii. Nemusíte být žádný expert. Na začátek úplně stačí, když budete vědět kolik peněz se připisuje za vyhrané/prohrané kolo. Díky tomu bude snazší předpovídat oponentovy nákupy zbraní.

I když se například stane to nejhorší a vy v daném kole umřete, tak je tu pořád dost cenných informací, které můžete předat svým spoluhráčům. Dejte si na čas a popřemýšlejte o ekonomii obou teamů a určitých herních sklonů, které protihráči mohou mít. Využijte ten čas k vytvoření plánu a veďte svůj team k vítězství. Budování herního smyslu vám výrazně pomůže být lepším hráčem bez ohledu na to, za jakou stranu hrajete (CT/T). Pochopení oponentova pohybu po mapě a předpovídání jeho záměrů je přesně to, co dělá dobrých hráčů profesionály.

 

Slovníček pojmů

Rush – rychlý útok s cílem překvapit obránce

Fake rush – předstíraný rychlý útok s cílem vynutit rotaci u opozičních hráčů

Peek – vykouknutí z poza rohu nebo z jiné dobré pozice

Repeek – opětovné vykouknutí

Aim – míření, muška

Clutch – finální situace kola, kdy proti sobě stojí poslední přeživší, často se jedná o scénář 1 vs X

Execute – druh útoku, do kterého se zapojuje většina hráčů pomocí granátů

Retake – dobývání ztracené části mapy nebo například bomb plantu

Re-frag – refrag nastává při úmrtí jednoho z Vašich spoluhráčů, cílem je pomstít svého spoluhráče a

vyměnit jeho smrt za smrt jednoho z opozičních hráčů

Crossfire – křížová palba, která funguje jako mlýnek na maso

Utilita – granáty všeho druhu

 

source: dignitas

Comments

comments

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.