Váš informační servis o progamingu.

Hierarchie dovedností v CS:GO

9 284

V roce 1943 zveřejnil americký psycholog Abraham Maslow “Teorii lidské motivace“. V ní představil myšlenku hierarchie potřeb pro lidskou motivaci (na následujícím obrázku). Podle této teorie má člověk pět základních potřeb (od nejnižších po nejvyšší – společně pak tvoří jakousi pomyslnou „pyramidu“). Lidé tedy mají potřebu uspokojit svoje potřeby, v lineárním měřítku, od nejnižších (1), až po ty nejvyšší (5). A měl pravdu.

Každý dospělý může s jistotou říci, že hierarchie potřeb přesně odráží psychologický růst typického člověka. Jak to ale platí pro Counter-Strike? Ukazuje se, že můžeme tuto lineární hierarchii aplikovat na růst typického hráče CS:GO.

Maslowova pyramida lidských potřeb

Stejně jako na Maslowově hierarchii můžeme vidět, že nejzákladnější prvkem je spodní část, přes kterou se postupně dostáváme až na vrchol. Counter-Strike pyramida bude hodně podobná a prvotní základy se budou nacházet ve spodku pyramidy (mechanické dovednosti). Poslední krok pyramidy (týmové dovednosti), je krok, který nelze nikdy plně ovládnout, protože je to neustálý cyklus zdokonalování a zlepšování. Bez dalšího protahování se tedy vrhněme do CS:GO Hierarchie dovedností…

 

Naše pyramida bude mít tři úrovně, které si zde v pěti bodech popíšeme do podrobna:
Mechanické dovednosti tvoří základní stavební kámen, poté se zaměříme na Herní dovednosti a nakonec si představíme Týmové dovednosti, které se dají pilovat do nekonečna.

           

1. Mechanické dovednosti: Aim a Kontrola Myši

Střílečky jsou jedním z nejjednodušších žánrů, do kterých snadno naskočí nejeden n00b, ale abyste je zvládli na vyšší úrovni, tak to chce hodně času strávených poctivým tréninkem. Hlavním pilířem je umění správně zaměřit a střílet. Ovládání myši může být jednoduše shrnuto na “pohnout a kliknout”, avšak pro mnoho nových hráčů je to těžší než se zdá. Nezáleží na tom, jestli umíte najet myší na hlavu a kliknout. Důležité je, jak rychle můžete provést sérii pohybů, které budete potřebovat k tomu, abyste zasáhli cíl. Tento rozdíl v rychlosti je hlavním rozdílem mezi nováčky a veterány. Z tohoto důvodu je ovládání aimu a myši často první věcí, kterou hráč uzná za jeden ze svých nedostatků. Pokrok hráče v tomto případě je pak velmi lineární: rychlost, sebevědomí a zdatnost jsou klíčovými vlastnostmi jak ovládnout svůj Aim.

Začátečník:
  • Hledání správné sensitivity a eliminace kodrcavého pohybu
  • Počáteční seznámení s trackováním aimu (držení crosshairu na pohyblivém cíli)
  • Kontrolování nervů a chvění
  • Seznámení se spray kontrolem hlavních zbraní (ak47,m4)
  • Seznámení s AWP flickem
  • Zisk povědomí o důležitosti crosshairu a jeho umístění (crosshair placement)
  • Identifikace různých typů střílení podle vzdálenosti (tapping, bursting, spraying)
  • Schopnost držet/bránit jednoduché úhly
Středně pokročilý:
  • Vědomě udržuje dobré umístění crosshairu
  • Hledá správnou sensitivitu a začíná pracovat na svalové paměti (muscle memory)
  • Když fullautí, tak se dokáže přizpůsobit podle vzdálenosti a pohybu cíle
  • Dobrá kontrola při typickém burst střílení (3-5 kulek)
  • Tapování je konzistentní, ale ne dostatečně (občas ztratí hlavu a fullautí)
  • Flickování se dá považovat za jakžtakž konstantní
  • Dokáže držet/bránit těsné úhly
Pokročilý:
  • Detekce pohybu nepřátel mimo svou obrazovku (podle zvuku a komunikace)
  • Přesné ovládání velké části fullauta u často používaných zbraní (spray pattern)
  • Dokáže plynule přenést spray z jednoho cíle na druhý
  • Větší rozsah rozpětí u flicků
  • Tapování je na vysoké úrovni (dokáže být v klidu i při důležitých zápasech)
  • Bursty jsou spolehlivé, přesné, rychlé a reflexivní
  • Dokáže držet/bránit extrémně malé úhly

friberg při rozehrávání: Všimněte si toho jak přesné jsou jeho pohyby a jak kontroluje každý roh mapy.

 

 

2. Mechanické dovednosti: Kontrola pohybu a klávesnice

Jakmile se hráči daří stabilně získávat fragy i v nevyrovnaných soubojích, tak jeho dalším okamžitým problémem je pohyb. Náhle si hráč uvědomí, že držení šipky dopředu (W) a pohybování myší není efektivním řešením pro navigaci po mapě. Při této realizaci se najednou otevře svět příležitostí, od jednoduchého A-D strejfování až po těžší bunny-hoppování a surfování. Výborný pohyb a přesné ovládání hráčského modelu jsou klíčové vlastnosti mnoha profesionálů. Hráči se nejvíce věnují zlepšování svého aimu a pohybu nevěnují až tak velkou pozornost. Přitom se mohou věnovat game-modům, jako je surf či KZ.

Začátečník:
  • Eliminace nemotornosti a narážení do zdí
  • Využívání čupění a skákání (crouching, jumping)
  • Začínající chápání rozložení hráčů a jejich pozic na mapě
  • Neví kdy a jak správně walkovat
  • Nemá povědomí o pokročilých pohybech
  • Často jen drží šipku dopředu (W) a téměř vůbec nevyužívá strejfování
  • Zastavování před tím, než začne střílet je pro něj kus práce
Středně pokročilý:
  • Zastavování před tím, než začíná střílet už dělá podvědomě
  • Chápe základní situace, ve kterých walkovat anebo běhat
  • Chápe základy bunny-hoppování
  • Chápe základy surfování
  • Zná pár základních trik skoků na mapě (trick jumps)
  • Používá strejf klávesy (A,D) pro manévrování
  • Dokáže shoulder peekovat (jiggle peek)
Pokročilý:
  • Strejfování a strejf-jumping je konzistentní a plynulé
  • Skoro vždy se mu podaří správně načasovat bunny-hop
  • Umí surfovat a dokáže to i na competetive mapách (overpass apod.)
  • Často dokáže trefit trik-jump na mapě, který mu zajistí výhodnou pozici
  • Má velmi dobrou kontrolu strejfování + střílení
  • Využití šipky dopředu (W), je minimální

JasonR a jeho bezproblémové proskočení oknem nasledovaný bunny hopem

 

3. Herní dovednosti: Komunikace

Po odehrání několika kompetetive zápasů si nový hráč brzy uvědomí, že to není to stejné jako DeathMatch. Tichý sólo-DM dýchánek na který je zvyklí, se proměňuje v energické šílenství, kde jsou hlášení o pozicích a nápadech na taktiky sdíleny s úplnými cizinci. Ze začátku hráč nemusí mít sebevědomí na to, aby zvládal sdílet jednoduché poziční hlášení neznámým spoluhráčům, ale po určité době, už dokáže nabídnout emocionální podporu svým druhům, vyhecuje demoralizovaný tým k vítězství, navrhne strategie anebo dokonce i samotný tým dokáže vést. Každopádně si však nemůže jen tak pustit pusu na špacír a říkat vše co má na jazyku. Ujistěte se, že každá část důležitých informací, která je předána týmu, je vyvážena, čistá a stručná. Vývoj komunikace u hráčů je složitý proces: spoluhráči si nejprve budou stěžovat na nedostatek informací, a pak budou kvílet, že nedokážete ani na chvíli zavřít pusu, jedná se tedy o zdlouhavé balancování a lpění na detailech, dokud se nedosáhne perfektní komunikační rovnováhy.

Začátečník:
  • Získává sebevědomí pro komunikaci ve hře
  • Podává základní hlášení o lokacích a pozicích
  • Často spamuje chat anebo zaplavuje hlasovou komunikaci
  • Příležitostně vyruší posledního hráče, jenž se snaží o clutch
  • Neumí kontrolovat své emoce
Středně pokročilý:
  • Udržuje týmovou morálku
  • Občas hlásí až moc anebo příliš málo
  • Schopen sdělit svojí vlastní pozici týmu k lepší koordinaci
  • Nespamuje chat ani jiný komunikační kanál
  • Clutcherovi poskytuje pouze nezbytné informace
  • Dokáže až na minimální přešlapy kontrolovat své emoce
Pokročilý:
  • Zřetelně a srozumitelně komunikuje, co se může stát anebo co se děje
  • Podvědomě hlásí polohu, životy, zbraň a jakékoliv další cenné informace o protivníkovi
  • Efektivně hlásí svoje herní počínání, aniž by zaplavoval komunikaci
  • Dokáže si klidně a specificky říct o pomoc
  • Dokáže efektivně sjednotit tým, který se nachází v nepříznivém bodovém deficitu
  • Umí rychle poskytnout potřebné informace clutcherovi
  • Emoce má pod kontrolou a nikdy nezaplavuje komunikaci zbytečnostmi

Příklad toho jak vypadala komunikace na ELEAGUE Majoru

 

4. Herní dovednosti: Gamesense a pokročilé mechanismy

Krok 4 je pokračováním “herní dovednosti”, v hierarchii je ihned za komunikací. Krok 3 zahrnuje pouze komunikaci, zatímco krok 4 se více otáčí kolem aspektu herního myšlení a koordinace hry. Ve svém jádru se krok 4 zaměřuje na znalosti. Znalost hry je zásadní věc, kterou nesmí nikdo podcenit. Pohybuje se od znalosti ekonomiky a rozhodování až po pozice a granáty. Pokrok hráčských znalostí a herního vnímání (gamesense) je založen na mnoha úrovních, kterými si musí každý hráč projít sám. Například pochopení ekonomiky CS: GO může být stejně elementární jako vědět, kdy koupit, učinit forcebuy anebo ušetřit peníze do dalšího kola. Ale když jste IGL týmu a musíte zvážit mnoho faktorů, jako je čtení nepřátelské ekonomiky a dopad ukempených zbraní, je to exponenciálně složitější. Fakt však zůstává ten, že pokud se chcete posunout kupředu, tak k tomu budete potřebovat znalosti. Ty můžete získat jak ze sledování lepších hráčů, tak třeba i z našich článků Tipy&Triky.

Začátečník:
  • Učí se základní granáty
  • Často rushuje
  • Když peekuje, tak většinou zbytečně ze široka a nesoustředěně
  • Střílí ihned, jak vidí protivníka
  • Často nedokáže provést clutch pokud mu nenahraje do karet štěstíčko
  • Postrádá poziční znalosti
  • Má malou či žádnou warmup rutinu
  • Nemá vytrénovaný sluch
Středně pokročilý:
  • Učí se více komplexní granáty pro execute útoky
  • Dokáže efektivně získávat fragy v defaultech
  • Umí prefirovat většinu základních úhlů
  • Umí peekovat ale postrádá větší variaci
  • Když clutchuje, bere na vědomí primární faktory a většinou si zvolí ten nejvíce očividný způsob
  • Schopnost vnímat potencionální pozice nepřátel
  • Má solidní warmup rutinu
  • Dokáže vnímat a zpracovat zvukovou složku hry
Pokročilý:
  • Umí hodit složité run/jump/crouch granáty
  • Umí si vytvořit a využít malé výhody když se snaží získat frag v defaultu
  • Prefiruje úhly kde se mohou nacházet nepřátelé a často se tímto způsobem i trefuje
  • Instinktivně ví jak peeknout oponenta podle zbraně, životů, pozice a situace
  • Když clutchuje, tak bere v potaz veškeré faktory a dokáže přijít s extrémně unikátní taktikou
  • Instinktivně dokáže předpovídat, jak se bude jeho oponent pohybovat, a kde se může nacházet
  • Dokáže přesně a poctivě vyhodnotit vlastní a týmová dema
  • Má vysoce efektivní warmup rutinu
  • Dokáže analyzovat a manipulovat se zvuky ve hře v jeho prospěch

n0thing a jeho čtení hry kdy vyčkával až se mu ukáže ještě jeden protihráč

 

5. Týmové dovednosti: Teamplay

V průběhu zlepšování a cvičení se hráč stejně nakonec vždy dostane k nějaké té překážce. Na tomto místě si bude myslet nejspíš toto: “Zlepšuji se, střílí mě to a hraju skvěle, tak proč sakra nevyhrávám zápasy?” Chybějící princip je jednoduchý: týmová práce (teamwork). Koneckonců, CS:GO není individuální hra. Celá se točí kolem týmové koordinace, taktik a soudržnosti. A postup této poslední fáze je nejvíce “nekončící” a nejsložitější ze všech. Hráč by mohl jednoduše pracovat na svých individuálních vlastnostech, trade-fragování, komunikaci anebo dokonce vyřešit osobní střety se spoluhráči. Situace takového zlepšování jsou však nekonečné, od silver zápasů až po profesionální týmy. Pokud se například trápíte na vyšších rancích a ne a ne hitnout Globála, tak věřte tomu, že lepší týmová komunikace a pár dobrých flashů pro kolegy vám zaručí více vyhraných zápasů než cokoliv jiného.

Začátečník:
  • Implementuje základy trade-killingu
  • Dokáže zavelet jednoduché strategie (granáty)
  • Dokáže poskytnout běžnou motivaci/povzbuzení spoluhráčům
  • Občas dokáže vypomoct spoluhráči pomocí granátů
  • Uvědomuje si většinu chokepointů na mapě (místo na mapě kde se často potkávají oba týmy)
  • Dokáže nakupovat, forcebuyovat anebo kempit zbraň společně s týmem
Středně pokročilý:
  • Dokáže aktivně supportovat tým pomocí svých granátů
  • Instinktivně ví, jaké úhly hlídají spoluhráči a jaké jsou nehlídané
  • Rozumí ekonomice natolik, že dokáže efektivně kupovat zbraně pro spoluhráče
  • Občas se pohádá se spoluhráčem anebo je až příliš pasivní
  • Umí trade-fragovat a hrát jakoukoliv roli, kterou jeho tým potřebuje
Pokročilý:
  • Týmová chemie a soudružnost je skvělá (nemá strop)
  • Dobře se zná se spoluhráči a bere je jako své kamarády
  • Důvěra mezi spoluhráči je na vysoké úrovni
  • Pracuje jako týmový hráč skoro ve všech scénářích
  • Poslouchá IGL bez jakýchkoliv námitek, a také dokáže navrhnout vlastní nápady

malá ukázka týmové spolupráce těch nejlepších hráčů

 

takhle nějak funguje týmové flashování

 

S touto Hierarchií Dovedností se vám nikdy nestane, že byste neměli na čem pracovat. Zároveň si můžete i zjistit , jak na tom ve skutečnosti jste!

Máte otázky anebo něčemu nerozumíte? Nebojte napsat sem do komentářů anebo na náš Facebook.

 

Comments

comments

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.