Váš informační servis o progamingu.

Tipy pro začínající In-Game-Leadery

3 684

Vedení lidí

Být dobrým lídrem není vrozená vlastnost, kterou někdo má zakódovanou ve svých genech a někdo nemá. Vedení lidí však není ani dovednost, která k nám sama přichází s proudem času. Dobří lídři se o ni zasloužili svoji dlouhodobou a usilovnou prací. Každý, kdo má přání, vůli, odvahu a elán, se takovým může stát.

Různí lidé reagují na různé věci různě. Naučit se kdo reaguje na co a jak je zásadní v tom stát se respektovaným In-Game Leaderem. Někteří hráči vás odstaví, pokud se cítí, že jsou tvrdě kritizováni. Někteří potřebují neustále opakovat informace, aby jim utkvěly v paměti. Poznat s kým pracujete a co máte k dispozici je první krok, než se začne cokoliv dít. Všechny rozkazy co rozdáváte, musí brát v úvahu vaše spoluhráče.

Abyste byli dobrými lídry, musíte někým být, v něco věřit, něco umět, něco dělat a musíte něco s ostatními lidmi sdílet. Jinak dlouhodobě udržitelné vedení lidí opravdu nefunguje.

 

Rozvíjení strategií

Ok, takže spoluhráče už máš. Máš svoje nápady. Teď je čas podívat se co umíš. Pusť si oblíbenou muziku, zalez si na svůj server a makej! První co musíš vědět jsou příkazy, kterými si nastavíš server:

mp_freezetime 0; mp_roundtime_defuse 60; mp_restartgame 1; sv_cheats 1; sv_showimpacts 1; sv_grenade_trajectory 1; god

bind „písmenko/tlačítko“ „noclip“

Freezetime eliminuje čekání na začátku kola, Roundtime vám da hodinu než se kolo restartuje, sv_cheats vám umožní, aby fungovaly příkazy jako god a noclip. Showimpacts vám umožní zjistit, co a jak prostřelit, grenade trajectory vám ukáže, jakou trasou vaše granáty létají, a pomůže vám s jejich vylepšením. God mód vás udrží naživu při kontrolování molotovnutých pozic a noclip vám umožní se pohybovat po mapě mnohem rychleji.

Teď, když je server nastaven, tak můžete konečně udělat první krok. Pro tento účel jsem si zvolil mapu dust2, takže mrkněte na mapu pod tímto textem a všimněte si rozestavění. Dvě cesty, jak se dostat na B a dvě cesty, jak se dostat na A. Nic vám neumožní se dostat z jedné strany mapy na druhou, aniž byste nedali soupeři šanci získat informace ohledně vašeho pohybu. Úplně to křičí 2-2 split s lurkem. Nechat si jednoho hráče v zádech, co může znepříjemnit CT rotaci, je absolutně devastující na mapě, jako je tato. I když jste neúspěšní ve fragování, tak jste je pořád dokázali alespoň zdržet a bomba už tiká zas o něco víc.

Tři věci, které je potřeba pochopit, když vytváříme strategie:

1. Musíte se podívat na váš plán z oponentovy perspektivy. Najít díry ve vaší vlastní hře a zjistit, jak můžete opravit. Zeptejte se sami sebe, co by oponent udělal, co by řekl spoluhráčům do TeamSpeaku a jak by měli reagovat na vaší taktiku.

2. Nejlepší strategie jsou jednoduché strategie. Zahlcení vašich spoluhráčů povinnostmi a úkoly může mít za následek chaos a vaše strategie se zhroutí. Neříkám, že byste měli zvolit matchmaking rush, ale také si nemyslete, že přijdete se super komplexní strategií, kde jeden náhodný push od oponenta může zruinovat vše.

3. Dobře se připravte. Je všechno sledováno? Mají všichni specifickou roli. Nepřetěžujete někoho a naopak jiného hráče necháte dělat, co se mu zlíbí? Pokud jeden hráč hází všechny vaše granáty, tak máte špatnou strategii. Jestli je jeden hráč nepostradatelný, tak se celá strategie jednoduše rozpadne v chaosu opravdového zápasu.

Začneme s T stranou. Pochopit, že informace (kolik infa řeknete/dostanete) je nejzásadnější podstata každé mapy. Musíte se vyhnout a využít předvídatelnosti. Začínat každé kolo za T stejným způsobem (2 do tunelu, 1 mid hlásí kolik lidí viděl proskočit na B a 2 jdou směrem k A) vám může v tomto ohledu pomoct. Začít každé kolo defaultem limituje využitelné informace, které CT získají na začátku kola. Pokud každé kolo slyší někoho v béčkových tunelech, tak to ztrácí určitou hodnotu. A pokud pro oponenta něco ztrácí hodnotu, tak pro vás to může znamenat víc možností, jak toho využít. Midový hráč je v podstatě informační budka ohledně toho, co se CT snaží vymyslet na začátku kola. Hrajou 2-1-2 a nebo 3-2? Pushujou spodní tunel? Tohle je absolutně zásadní informace, kterou má tento člověk na midu k dispozici. Áčkoví hráči jsou hlavně pro počítání kolik granátů hodili CT na dlouhé (long) a vymýšlením jak na jejich play reagovat.

Můžete získat základní představu, jak CT hrají už jen podle toho jaké granáty hází a kolik hráčů věnují na obranu určitých míst. Z 2-1-2 T setupu můžete vymyslet jakýkoliv útok, který chcete. Dokud se tento útok neuskuteční, tak budou CT dostávat stále stejné info na začátku kola. Toto má hlavně za cíl zpomalit rotace a vynutí i soupeřovy komunikační chyby.

Za CT stranu máte pár věcí navíc, co je potřeba vyřešit než samotné kolo započne. CT strana je mnohem více závislá na penězích a studování vlastního spawnu. Pokud máte na mapě D2 spawn blízko k midu, tak je nesmysl chtít se s tímto spawnem dostat na long do pitu. Nemáte na to prostě spawn a když se budete snažit dostat se do díry, tak budete často zaskočeni pushujícími teroristy. Maličkosti vám dokáží vyhrát kolo za CT stranu. Pokud se například rozhodnete hrát 2-1-2 setup, tak je určitě dobrým nápadem, aby oba Áčkoví hráči hráli společně a je jedno, kde by to mělo být. Ať se jedná o dlouhou nebo o schody, tak je dobré, aby oba hráči fungovali společně. Roždělení těchto dvou hráčů vytváří jednodušší podmínky pro oponenta. Dva hráči, kteří mají vytvořený crossfire (křížová palba), jsou mnohem těžší na vypořádání než si poradit s jedním obráncem. Pokud dostanete hráče na dlouhé do pitu, tak jeho spoluhráč určitě může hrát od auta a stále mít spolehlivý crossfire se svým spoluhráčem.

 

Představení strategie týmu

Herní plán máte vybrán. Teď je čas sdělit to zbytku týmu. Nejlepší radu, kterou vám můžu dát, je napsat si úlohu každé role dopředu. Ujistěte se, že máte promyšlené sdělení pro každého hráče a co od něj očekáváte při výkonu jednotlivé strategie. Tohle vám umožní ušetřit čas a udržet si pozornost celého týmu. Pokud se ve svém projevu stále vracíte anebo zapomínáte něco někomu říct, tak brzy ztratíte jejich pozornost. Oni pak následně zapomenou svoje povinnosti a vy budete ten, komu se to bude dávat za vinu.

 

Trénujte

Tohle je ta část, kde se dělá nejvíce chyb. Trénink není od toho, aby se vyhrál. Pokud vyhrajete na tréninku, tak je to super. Ale koho to zajímá? Musíte trénovat vlastní hru a přijít na to, kde máte nedostatky. Pokud nedokážete bránit Áčkový site, pokud neumíte udělat rozhazovací útok, když se v kole stalo X, Y nebo Z. Tady teprve poznáte, co je potřeba anebo co umíte, než začnete machrovat, jak jste dobrý a koho jste porazili na tréninku. Řeknu to ještě jednou, VYHRANÝ TRÉNINK NIC NEZNAMENÁ A NENÍ ZNÁMKOU SKILLU. Správný týmový trénink je jednoduchý. Proberete si herní plán, sami si na serveru několikrát probranou strategii nanečisto odběháte, aby si všichni pořádně zapamatovali, co mají dělat a pak už jen zahrajete tréninkový zápas, abyste zjistili, zdali teorie funguje v praxi. Výsledek tréninku nehraje žádnou roli. Trénink je tu od toho, aby napravil chyby v týmovém projevu. Mějte tedy na paměti, že když se chcete něco nového naučit anebo vyzkoušet, tak musíte očekávat, že vám to nemusí jít hned napoprvé.

Já doufám, že se vám článek líbil a že vám alespoň trochu ukázal jak vést tým lidí a jak zhruba role in-game leadera funguje.

 

 

 

zdroj: dignitas

Comments

comments

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.